Dette
kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for
forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare
til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og
når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett.
Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet. Forbrukerkjøp
over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven,
markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir
forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås
som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes
viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen
bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene. I tilfeller hvor
kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten
utfylles med relevante lovbestemmelser.
- Avtale
- Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet
i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om
varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser),
eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt
disse salgsbetingelsene. Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om
kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom
partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom
partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene,
så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning. X-Way Sport og Fritid AS
Nettbutikken kan ikke inngå avtaler med mindreårige uten foresattes
godkjenning. Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 18 år.
Selger
Firmanavn: X-Way Sport og Fritid AS
Kontaktadresse: Rådhusvegen 20 2230 Skotterud
E-post: post@x-way.no
Organisasjonsnummer: 998 862 817
Kjøper er den person som foretar bestillingen.
- Priser
- Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift. X-Way
Sport og Fritid AS tar et forbehold om prisfeil i nettbutikken. Opplysninger om
de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter
(merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto,
fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte
elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er
foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg
av merverdiavgift.) Vi gjør oppmerksom på at varer som er priset til kroner 0,-
er en uheldig feil som dessverre kan oppstå i systemet.
- Frakt
- X-Way Sport og Fritid AS bruker Posten og Bring sine
satser ved sending av pakker. Ved valg av postens servicepakke hentes pakken på
et postkontor ellerhos Post i butikk.
- Avtaleinngåelse
- Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av
selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet
skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i
nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde
ha innsett at det forelå en slik feil. X-Way Sport og Fritid AS tar også et
forbehold om utsolgte varer, men forplikter seg til å informere kunden, enten
via e-post eller per telefon om dette så raskt vi oppdager det.
-
Ordrebekrefte
- Når selgeren har
mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte
ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen
kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn
til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og
ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.
- Betaling
- Selgeren kan kreve
betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Alle våre transaksjoner foregår i norske kroner. Dersom kjøperen bruker
kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere
kjøpesummen på kortet ved bestillingen.
1 Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift §
16. 2 Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet
skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender
kortholder faktura med krav om betaling. 3 Et debetkort er et
betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at
brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens
konto.
Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m.
komme til anvendelse.
- Levering
- Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte og til det sted
som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Hvis ikke
leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen
til kjøper innen rimelig tid som normalt er 3-5 arbeidsdager og senest 30 dager
etter bestillingen er mottatt fra kunden. Om X-Way Sport og Fritid AS IKKE kan
levere innen avtalt tid, skal kjøper uten opphold informeres om årsaken til
forsinkelsen og ny leveringstid. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt
til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet
måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos
kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
- Risikoen for varen
- Risikoen for varen
går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen.
Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er
stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen
for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.
- Angrerett
- Kjøperen kan angre
kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser. Angrerett innebærer at
kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel
ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av
angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om
angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Mottar kjøperen angreskjema og de
nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen,
begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og
opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller
angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er
mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele
tatt, vil fristen være 1 år.
Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være
skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde
opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.
Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for
Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for
kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår
utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for
betalingskort punkt 11. 5 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp
m.m. 6 Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de
ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige
(vgml.) § 2. 7 Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt
og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig
tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen
innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen
er stilt til selgerens rådighet. Kunden er selv ansvarlig for å dekke
returkostnadene.
Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må
likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde
som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til
selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig.
Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes
raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og
bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen
er brutt.
X-Way Sport og Fritid AS gjør oppmerksom
på at kjøper ikke kan angre på kjøp av ski hvor bindinger er montert og/eller
justert etter vekt og/eller skostørrelse. Dette gjelder forøvrig alle produkter
hvor det er en eller annen form for personlig tilpasning involvert. Kjøper kan
heller ikke angre eller bytte kroppsnære plagg som boxere, truser og badetøy.
- Undersøkelse av varen
- Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning
undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under
transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med
bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved
reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.
- Reklamasjon ved mangel
og frist for å melde krav ved forsinkelse
- Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter
at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil
påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det
tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest
to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment
å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.
Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden
er kommet og varen ikke er levert.
Dersom
varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende
krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).
Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være
skriftlig (e-post, telefaks eller brev).
Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.
- Kjøperens rettigheter
ved forsinkelse
- Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til
avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på
kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens
kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse,
heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.
- Oppfyllelse:
- Dersom selgeren ikke leverer varen på
leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig
tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve
oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne
eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for
selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at
selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve
oppfyllelse.
- Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom
forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den
tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel
ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at
han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.
- Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for
tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf.
forbrukerkjøpslovens § 24.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf.
denne kontraktens punkt 11.
- Kjøperens rettigheter
ved mangel
- Dersom varen har en
mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan
kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter
omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering,
kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.
- Retting eller
omlevering
- Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen
eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav
dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige
kostnader.
Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting
eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at
kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen.
Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for
samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere
forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan
selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom
selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve
prisavslag eller heving.
- Prisavslag
- Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig
prisavslag.
•
Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen
er uvesentlig.
•Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun
lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt
11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om
angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.
- Selgerens rettigheter
ved kjøperens mislighold
- Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen,
og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i
henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene
holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt
erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve
renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte
uavhentede varer.
- Oppfyllelse:
- Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og
kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert,
taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
• Heving: Ved vesentlig
betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren
heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.
Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig
tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel
ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller
hun ikke vil betale.
- Erstatning:
- Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han
eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf.
forbrukerkjøpslovens § 46.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler
kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen
etter lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende betaling kan
kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli
holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning
av forfalte pengekrav.10
Gebyr
ved uavhentede varer: Dersom kjøperen unnlater å hente bestilte varer, belaster
X-Way Sport og Fritid AS kjøper med et gebyr på kr 500. Gebyret skal maksimalt
dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr
kan ikke belastes kjøpere under 18 år. 11
- Garanti
- Garanti som gis av
selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de
rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti
innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav
ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13.
- Personopplysninger
- Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre
de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre
forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan
ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens
personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at
selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte
tilfelle. Nødvendige opplysninger er: Fullt navn, adresse, postnummer, sted,
telefonnummer og e-postadresse.
Selgeren
kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker
identifisering og slik innhenting er nødvendig.
Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket
betaling. 10 Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen
inndrivning av forfalte pengekrav.
11 Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld
jf. vgml. § 2. 12 Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av
personopplysninger.
Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger
til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon
ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente
kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om
hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke
personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv
handling, for eksempel ved avkrysning.
Dersom du har spørsmål om personopplysninger knyttet til
deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, sperring,
sletting, etc. etter personopplysningsloven, kan du sende en e-post til ………@x-way.no
- Konfliktløsning
- Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta
kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger.
Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene
skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for
Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire
uker etter forkynning. Før vedtaket er
rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til
Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.
- Har du fremdeles spørsmål om våre salgsbetingelser?
- Kontakt vår kundeservice så skal vi hjelpe deg så fort vi kan!